Powered By Blogger

Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2011

Περί Προϋπολογισμών και Απολογισμών

Πηγή: http://www.forbes.com/


Δεν είναι καθόλου εύκολο να απαντήσεις στον άνεργο, στο μισθωτό που βλέπει το οικογενειακό του εισόδημα να μειώνεται, στο συνταξιούχο που υφίσταται έστω και μικρή περικοπή της σύνταξής του , στον επιχειρηματία που δε βρίσκει πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα, στη μοναχική μητέρα που αγωνίζεται με ένα μικρό μισθό ή ένα επίδομα ανεργίας να μεγαλώσει τα παιδιά της. Κυρίως δεν είναι καθόλου εύκολο να απαντήσεις στη νέα γενιά που, έχοντας υψηλά μορφωτικά προσόντα και μεγάλα ταλέντα, δυσκολεύεται να βρει μία θέση κάτω από τον ήλιο της πατρίδας μας…”

Το παραπάνω κείμενο ανήκει στον Υπουργό Οικονομικών Ε. Βενιζέλο, στην εισηγητική έκθεση του προϋπολογισμού του Οικονομικού Έτους 2012 που κατατίθεται στη Βουλή και αποτυπώνει ανάγλυφα στο νοσηρό οικονομικό κλίμα που επικρατεί στη χώρα μας αυτή την περίοδο.

Εκεί έχουμε την ευκαιρία να μάθουμε από πρώτο χέρι πολλούς από τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για την οικονομία, και επειδή πρόκειται για αποφάσεις που θα κρίνουν την καθημερινότητά μας, κρίνουμε σκόπιμο να μοιραστούμε μερικές επισημάνσεις από αυτό εδώ το βήμα.

Το πρώτο σημείο που κάνει ιδιαίτερη αίσθηση στον αναγνώστη (όποιος μη οικονομολόγος έχει την περιέργεια να διαβάσει τα σχετικά με τον προϋπολογισμό), είναι ότι περιγράφονται μέτρα για το «... πρωτογενές έλλειμμα που θα έχει μειωθεί κατά 21 δισ. ευρώ, δηλαδή κατά περίπου 10% του ΑΕΠ, ενώ παράλληλα θα έχει καταγραφεί μια σωρευτική ύφεση της τάξης του 12%...»

Επιπλέον, «...όσον αφορά τις προβλέψεις για την ελληνική οικονομία, ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να παραμείνει αρνητικός και το 2012 (-2,8%) μείωση του ΑΕΠ, λόγω της συνέχισης της δημοσιονομικής προσαρμογής και της μεγαλύτερης ύφεσης του 2011...».  Οι επενδύσεις φυσικά θα εξακολουθήσουν να συρρικνώνονται στο 4% του ΑΕΠ (2012) από 13% το 2011.

Αν αναρωτιέστε για την ύπαρξη νέων μέτρων για το 2012...Ναι, σωστά μαντέψατε, θα υπάρξουν νέα μέτρα αλλά μόνο για...μας, τα ταπεινά συνήθη υποζύγια που θα...γεμίσουμε με ανείπωτη εθνική υπερηφάνεια επειδή για τη νέα χρονιά τα έσοδα από το φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων προβλέπονται αυξημένα κατά 29,1% (βλέπε νέα μέτρα), ενώ έσοδα από το φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων αναμένονται μειωμένα κατά 22,0%...»

Πιο συγκεκριμένα προβλέπεται:

  • «...Επιβολή ειδικής εισφοράς κοινωνικής αλληλεγγύης στα φυσικά πρόσωπα  [ΟΧΙ σε Εταιρείες πάσης φύσεως!] η οποία επιβάλλεται στα συνολικά δηλωθέντα ή τεκμαρτά εισοδήματα οικονομικού έτους 2011 με κλίμακα από 1% έως 4% ανεξάρτητα εάν το εισόδημα είναι φορολογούμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο ή απαλλασσόμενο, με εξαίρεση τις αποζημιώσεις λόγω απολύσεων είτε κατά τη διάρκεια του εργασιακού βίου είτε κατά τη συνταξιοδότηση (εφάπαξ), καθώς και του επιδόματος ανεργίας. Ακόμα εξαιρούνται οι μακροχρόνια άνεργοι κατά το χρόνο βεβαίωσης. Για εισοδήματα που αποκτώνται από 1.1.2012 μέχρι και 31.12.2014 προβλέπεται η διενέργεια παρακράτησης έναντι της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης.
  • Θέσπιση αντικειμενικών κριτηρίων για τον προσδιορισμού του εισοδήματος
  • Επιβολή ετήσιου τέλους επιτηδεύματος σε επιτηδευματίες και ελεύθερους επαγγελματίες. [εδώ υπάγονται και οι Συμβασιούχοι Έργου ως... «επιχειρηματίες»!]
  • Επιβολή ειδικού τέλους υπέρ του Δημοσίου για τις ηλεκτροδοτούμενες για οικιστική ή εμπορική χρήση δομημένες επιφάνειες, [το γνωστό«χαράτσι» μέσω ΔΕΗ που μάλλον αποκτά μονιμότερο χαρακτήρα].
  • Αύξηση των τελών κυκλοφορίας για όλες τις κατηγορίες των οχημάτων μεσοσταθμικά κατά 10%.

Αντιθέτως για τα νομικά πρόσωπα:

  • Μειώνεται ο φορολογικός συντελεστής από 24% σε 20% στη φορολογία νομικών προσώπων (ΑΕ, ΕΠΕ) και μερισμάτων και εφαρμόζεται στο σύνολο των κερδών τους.
  • Ενισχύεται η οικοδομική δραστηριότητα με αναστολή του πόθεν έσχες.
  • Υλοποιείται η νομοθετική δέσμευση, που πηγάζει από το ν. 3888/10, για κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων.

Τα έσοδα από τη φορολογία ακινήτων θα αυξηθούν το 2012 κατά 217,6% και  ίσως σε αυτό το πλαίσιο ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Π. Οικονόμου προανήγγειλε  πως πρέπει η προσωρινή κυβέρνηση να καταργήσει άμεσα τις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων και ν΄ αποφασίζει η...Τράπεζα της Ελλάδος για την αξία τους!

Όλα αυτά βέβαια παρόλο που ο φόρος εισοδήματος (άμεση φορολογία) που εκτιμάται ότι θα εισπραχθεί από τα φυσικά πρόσωπα το 2011 θα είναι 8,3 δις ευρώ έναντι 2,6 δις από τα νομικά πρόσωπα (επιχειρήσεις). Είμαστε μάλλον μια χώρα με πάμπλουτους μισθωτούς και συνταξιούχους που τους αξίζει να σηκώσουν το βάρος των κρατικών εσόδων στις πλάτες τους...

Για τους αισιόδοξους (όσους δηλαδή πιστεύουν ακόμα τις εξαγγελίες των πολιτικών μας ταγών)  να αναφέρουμε ότι: «...Τα έσοδα από την άμεση φορολογία προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 24.213 εκατ. ευρώ εμφανίζοντας αύξηση κατά 17,4% έναντι του 2011...» , δηλαδή με άλλα λόγια νέοι φόροι για το 2012. 

Την πρόθεση αυτή της κυβέρνησης φαίνεται να επιβεβαιώνουν και οι πρόσφατες δηλώσεις υψηλόβαθμου στελέχους του Υπ. Οικονομικών που έκανε λόγο για νέα μέτρα στους προσεχείς μήνες.

Στο υπάρχον σουρεαλιστικό πλαίσιο να προσθέσουμε ότι το 8μηνο του 2011 (Ιανουάριο - Αύγουστο) 8 δις βγήκαν στο εξωτερικό ως αμοιβές και μισθοί, τόκοι, μερίσματα, κέρδη (και από την εδώ δραστηριότητα πολυεθνικών) και 20,7 δις από επενδύσεις χαρτοφυλακίων (ρευστοποιήσεις), για το ίδιο πάντα διάστημα αναφοράς.

Από τα απολογιστικά στοιχεία για το τρέχον έτος μαθαίνουμε επίσης ότι το 2011 θα κλείσει με μείωση του ΑΕΠ κατά 5,5% και η συρρίκνωση της εσωτερικής ζήτησης οδηγεί την εναπομείνασα παραγωγή προς τις αγορές του εξωτερικού. Τις υποψίες για την επιχειρούμενη «κινεζοποίηση» της παραγωγικής διαδικασίας, ήρθε να επιβεβαιώσει και ένα άλλο μέρος του κειμένου της εισηγητικής έκθεσης που παραθέτουμε αυτούσιο ώστε να βγάλει ο καθένας τα συμπεράσματά του:

«...Οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά εργασίας μπορούν να ενισχύσουν τη συμβολή του παράγοντα απασχόλησης στην ανάπτυξη από το 2012, ενώ ταυτόχρονα να βοηθήσουν στη συγκράτηση του κόστους εργασίας. Συνολικά, οι διαρθρωτικές αλλαγές αποτελούν ένα καθοριστικό παράγοντα για εφαρμογή ενός νέου μοντέλου ανάπτυξης βασισμένο στις επενδύσεις και στην εξωστρέφεια της ελληνικής οικονομίας..».

Προφανώς στα πλαίσια των «διαρθρωτικών αλλαγών» της οικονομίας εντάσσονται και η προβλεπόμενη αύξηση της ανεργίας κατά τουλάχιστον 1,5 ποσοστιαία μονάδα (αν δεχτούμε τη μετάβαση από το 15,4% στο 16,3% κατά τις συντηρητικές εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών ) που όμως έχει ανατραπεί από το 18,4% του περασμένου Αυγούστου.

Για διαρθρωτικούς λόγους μειώνονται μέχρι και 35%, και μάλιστα αναδρομικά από 1.11.2011, οι αποδοχές των εργαζομένων σε 14 ΔΕΚΟ, όπου το μέσο κατά κεφαλήν κόστος των συνολικών αποδοχών, πλην των εργοδοτικών εισφορών, δεν μπορεί να είναι μεγαλύτερο των 1.900 ευρώ μηνιαίως, όταν την ίδια ώρα οι μισθοί των διευθυνόντων συμβούλων και των διοικητών μπορεί να φτάσουν έως και 11.712,10 ευρώ!!!

Για το δημόσιο τομέα διαβάσαμε και το αμίμητο «...Η σημερινή εικόνα του δημόσιου τομέα χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερα υψηλή εργασιακή ασφάλεια [βλ. μονιμότητα], η οποία έχει αποσυνδεθεί από την έννοια του υγιούς εργασιακού ανταγωνισμού και συνδέεται ευθέως με εντεινόμενα φαινόμενα δυσκαμψίας τόσο στη λήψη αποφάσεων όσο και στην παροχή υπηρεσιών.

Στο γεγονός αυτό πρέπει να προστεθεί η εντεινόμενη αδυναμία να ευθυγραμμιστεί ο δημόσιος τομέας Στο γεγονός αυτό πρέπει να προστεθεί η εντεινόμενη αδυναμία να ευθυγραμμιστεί ο δημόσιος τομέας με σύγχρονες τάσεις της αγοράς και κατά συνέπεια να προσελκύσει υψηλής στάθμης στελεχιακό δυναμικό από τον ιδιωτικό τομέα, παρόλο που υπάρχει σημαντικός δείκτης ανεργίας, με αποτέλεσμα την περαιτέρω μείωση της ανταγωνιστικότητας και απόδοσης του ανθρώπινου δυναμικού...»

Δε μας εξηγεί βεβαίως πως θα προσελκύσει το Δημόσιο τα «υψηλής στάθμης» στελέχη με το προτεινόμενο νέο ενιαίο μισθολόγιο, εκτός βεβαίως και αν υπάρχει πρόβλεψη για καλύτερες αμοιβές στις αυθαίρετες προσλήψεις  (εκτός ΑΣΕΠ πιθανότατα) και φίλα κομματικά προσκείμενων (πάλι κατά πάσα πιθανότατα) πάσης φύσεως «ειδικών» συμβούλων και «ειδικών» συνεργατών με προνομιακή μεταχείριση, αφού όπως διαβάζουμε «...Προβλέπεται ακόμη, για πρώτη φορά, η δυνατότητα αναγνώρισης της προϋπηρεσίας και από τον ιδιωτικό τομέα...».

Για την ώρα, αύριο κιόλας πρωί Δευτέρας, 28 Νοεμβρίου 2011, 16.000 τακτικοί υπάλληλοι σε προ- συνταξιοδοτικό στάδιο του ευρύτερου δημοσίου τομέα για πρώτη φορά στην ιστορία θα τεθούν σε εργασιακή εφεδρεία. Το δεύτερο κύμα 15.000 εργαζομένων θ΄ ακολουθήσει την 1η Ιανουαρίου 2012.

Με τη ραγδαία αύξηση της ανεργίας και της εξαθλίωσης, και οι δαπάνες της κατηγορίας «Πρόσθετες και παρεπόμενες παροχές» προβλέπεται να εμφανίσουν σημαντική μείωση και να περιοριστούν σε 882 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 538 εκατ. ευρώ ή 37,9% έναντι του 2011 ή στο μισό σε σχέση με το 2010! Επισημαίνεται ότι οι σχετικές δαπάνες εμφανίζουν μείωση, παρά το γεγονός ότι καλύπτουν και αμοιβές ωρομίσθιων εκπαιδευτικών, εφημερίες γιατρών κ.λπ., κυρίως ως αποτέλεσμα της εφαρμογής των πολιτικών μείωσης των δαπανών για καταβολή πρόσθετων παροχών και αποζημιώσεων.

Βέβαια, οι νεοφιλελεύθερες οικονομικές πολιτικές που σχεδιάζονται για να είναι αρεστές σε ένα τραπεζοκρατούμενο ευρωπαϊκό παράλληλο σύμπαν, προβάλλουν το «κούρεμα» του χρέους από την εθελοντική συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών ως τη μεσσιανικής σπουδαιότητας ενέργεια που θα μας ανακουφίσει.  Αν θέλετε να μάθετε πόσο θα μας ανακουφίσει, απλά να επισημάνουμε ότι από σύνολο δαπανών τακτικού προϋπολογισμού το 2011 138,3 δις θα πάμε στα...170 δις το 2012 (με τα επιπλέον 32 δις για το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας). Αύξηση: 22,8%.

Ταυτόχρονα σε μια κατ΄ ευφημισμό Ευρωπαϊκή Ένωση ο Γαλλογερμανικός άξονας αξιοποιεί την πλεονεκτική οικονομική του θέση για να απαιτεί αυταρχικά τη συμμόρφωση των «απείθαρχων» του νότου με το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας, ενώ όλο και περισσότερες χώρες μετά την Ελλάδα έχουν πανικοβληθεί και προτίθενται να υπογράψουν οτιδήποτε προκειμένου καταφύγουν  στην ένταξη του μηχανισμού «στήριξης». 

Καθώς η κρίση χρέους διευρύνεται η προσφυγή σε νέους δανεισμούς δεν λύνει το πρόβλημα και παρά ανόητες δηλώσεις του τύπου "Παράτολμο το ΟΧΙ στο ΝΑΙ, ριψοκίνδυνο το ΝΑΙ στο ΌΧΙ», είναι πλέον προφανές πως δεν είναι εύκολο να χρηματοδοτηθεί το τεράστιο χρέος όλων των Ευρωπαϊκών χωρών και πρέπει ν΄ αναζητηθούν άλλες λύσεις. Όπως γράφτηκε σε πρόσφατο δημοσίευμα της Daily Telegraph «η κάποτε σχεδόν εξωπραγματική πιθανότητα διάσπασης της ευρωζώνης, μοιάζει τώρα ολοένα και πιο αληθοφανής"

Είναι επίσης ξεκάθαρο πως αυτές οι αποτελεσματικές αποφάσεις για την έξοδο από την κρίση δεν είναι δυνατό να τις πάρουν χρεοκοπημένοι ιδεολογικά και ουσιαστικά κομματικοί μηχανισμοί που προσπαθούν να παρατείνουν όσο μπορούν τη θητεία μιας αναποτελεσματικής κυβέρνησης μέχρι να υλοποιηθεί κάποιο από τα ευφάνταστα σενάρια «αναγέννησης» τους.

Και επ΄ αυτού το καλύτερο το αφήνουμε για το τέλος:

Συνολικά τα χρήματά που χρωστούν  τα δυο μεγάλα κόμματα στις Τράπεζες υπολογίζονται κοντά στα 300  εκατομμύρια  ευρώ με εγγύηση την κρατική επιχορήγηση έως το 2019, δηλαδή σε 8 χρόνια από τώρα, που δεν είναι καθόλου σαφές αν θα έχουν τα ίδια ποσοστά και τις ανάλογες επιχορηγήσεις από τον κρατικό κορβανά.